Joe Pine: ‘Dit is niet het einde van de experience economy’

Joe Pine

De Experience Economy, het boek en het gedachtegoed van Joe Pine en James Gilmore, is dé bijbel voor eventprofessionals. De voorspellende kracht van het boek is bijna 1 op 1 waarheid gebleken: we zijn getransformeerd naar een economie waar (merk)beleving centraal staat. Maar juist die experience worden nu het hardst geraakt. ‘Dit is absoluut niet het einde van de experience economy.’

Eventvisie onderhoudt al jaren een innige LinkedIn-band met ‘de Johan Cruijff van expeirence marketing en live communicatie’. Joe Pine nam dan ook de tijd om zijn licht te laten schijnen op de huidige Corona-crisis en de event-lockdown. Hij liet ons eerst maar eens even heel duidelijk weten hoe de vlag erbij hangt: ‘Wij zullen niet vol back in business zijn voordat er een vaccin is. Voor onze branche van experiences is dat de harde waarheid. Zelfs groepsimuniteit zal niet afdoende zijn, omdat het gevaar te groot blijft voor mensen met onderliggende kwalen.’ En over evenementenlocaties: ‘Safety theatre’, is volgens Joe Pine het woord tot we een vaccin hebben.

‘Mensen zijn sociale wezens en zullen altijd hunkeren naar sociale ervaringen met en rond medemensen. Ervaringen kopen, zo blijkt diverse onderzoeken, maakt ons nog steeds gelukkiger dan dingen kopen.’ Volgens Pine gaat dat heel ver: ‘Consumenten willen dat goederen en diensten worden gecommercialiseerd – gekocht tegen de laagst mogelijke prijs en met het grootst mogelijke gemak – zodat ze hun zuurverdiende geld en hun zuurverdiende tijd kunnen besteden aan ervaringen die ze waarderen.’ Volgens Joe Pine de reden dat in deze crisistijd en quarantaineperiode bedrijven die online experiences aanbieden tot de meest winstgevende bedrijven wereldwijd behoren: ‘Mensen geven hun ervaringen op geen enkele manier op; ze verschuiven ze gewoon van openbaar naar familiair, van daarbuiten naar hierbinnen, van fysiek naar digitaal. En ervaren experiencedesigners reageren met allerlei quarantainegestuurde digitale evenementen, waaronder informele concerten, virtuele cocktailparty’s, uitgezonden toneelstukken, coaching, webinars, content achter de schermen, en zo gaat die lijst eindeloos door.’

Lees verder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *