Hoe kan je je merkpositionering versterken met eventmarketing?

merkpositionering

Welke plek wil jij innemen in het hoofd van je doelgroep? Hoe wil je dat zij denken over jouw merk? Via welke karakteristieken wens je dat jouw merk wordt herkend? Al deze vragen draaien rond een ding: merkpositionering en welke positie je wil innemen in je sector.

Efficiënte merkpositionering zal je helpen om relevant te worden voor je publiek. Het ondersteunt je ook om credibiliteit op te bouwen en het risico op verminderde economische waarde te vermijden.

Maar hoe creëer je een sterke merkpositionering in je markt en in je niche? Los van het gedetailleerde merkonderzoek waar je voorstaat en de sterke business strategie die je moet hebben, zal je je moeten focussen op eventmarketing. Het gebruik van een event platform om je merkpositie, je waarden en missie te showcasen, zet meer in gang dan je je kunt inbeelden.

Events organiseren is cruciaal wanneer je een bedrijf wil laten groeien. Maar ook wanneer je wil uitsteken boven de concurrentie. Het feit dat je in staat bent een eventbeleving te creëren voor je gasten die perfect afgestemd is op je missie en je merkpositionering, betekent een grote plus. Lees verder, en ontdek hoe je eventmarketing inzet om je merkpositie te versterken:

Stap 1: connecteer met sector stakeholders

Het is geen geheim dat evenementen aanzienlijke netwerk opportuniteiten bieden. Je moet je gasten een excellente netwerkomgeving geven, maar wij als organisatoren kunnen ook connecteren met belangrijke sector stakeholders door hen event- en spreekopportuniteiten te bieden.

Het is super logisch. Je identificeert een aantal interessante sectorleiders die fantastische verhalen hebben om te delen en met wie je graag een professionele relatie wil uitbouwen. Er bestaat geen betere omgeving voor waardevolle conversaties met deze leiders dan hen te laten spreken op jouw event. 

Het is een perfecte manier om je te connecteren met deze figuren en je netwerk verder uit te bouwen. Het zal je vervolgens helpen je merk te positioneren als een connector en een hub voor kennisdeling.

Tip 2: hergebruik je eventcontent

Bij je merkpositionering is contentmarketing king. In vergelijking met je huisstijl en design, is content hetgeen dat je zal helpen met je though leader status en met het verkopen van je producten. Maar content hoeft zich niet te beperken tot wat je copywriters schrijven of je audio- en video-experten voor je maken. 

Wanneer je een event organiseert, voorzie jij eigenlijk een platform voor je sprekers om interessante info te delen met jouw gasten. Maar wat gebeurt er met deze info eens het event voorbij is? De meeste mensen zullen het vergeten na een tijdje. Wat jij slim kunt doen is: die content hergebruiken om je merkpositie te versterken. 

Film sommige sessies en deel deze met een groot publiek. Deel de presentaties van je sprekers (met hun toestemming natuurlijk). Of je gebruik jouw event als de perfecte mogelijkheid om je sprekers te interviewen en daar opnieuw waardevolle content mee te maken. 

Stap 3: ontwikkel events voor verschillende doelgroepen

Laten we even veronderstellen dat je verschillende buyers persona’s en verschillende publieken wil aantrekken voor jouw evenement. Omdat merkpositionering helemaal draait rond de juiste plaats vinden in het hoofd van de consument, kun je altijd verschillende evenementen organiseren en het design afstemmen op gepersonaliseerde belevingen die 100% afgestemd zijn op de profielen van je doelgroepen.

Bijvoorbeeld, je wil freelancers en ondernemers aanspreken. Dan organiseer je een event voor freelancers, dat vol zit met informatie om hun carrières succesvol te maken. Je nodigt andere freelancers uit als sprekers, en, waarom niet, je organiseert je event op een exotische locatie. 

Los daarvan organiseer je een mastermind cursus voor ondernemers waar je hen leert hun boekhoudkundig rendement te vergroten of hun verloop te verlagen. Om die beleving nog te verbeteren, kun je bijvoorbeeld een bedrijfsbezoek organiseren bij een bekende tech firma, waar je je gasten laat praten met executives en medewerkers zodat ze de bedrijfscultuur leren kennen. 

Stap 4: geef je merk een gezicht

Het knappe aan events is dat ze echte sterke merkpositioneringsplatforms zijn die de menselijke kant van je merk kunnen laten zien. Een fantastische manier om dit te doen is je CEO of een director die een presentatie geeft die memorabel en waardevol is voor je gasten. Aanvullend zorg je dat teamleden zich mengen met je deelnemers, zodat ze vragen kunnen beantwoorden en hun netwerk vergroten.

Stap 5: connecteer met sectorgenoten op verschillende locaties

Het allerbeste van events is dat ze zich niet beperkten tot een specifieke regio. Je kunt altijd een event organiseren in andere steden of landen, en dan leren hoe je sector daar draait. Waarom betrek je geen zuster communities bij het ontwerp van je evenement en nodig je mensen uit deze regio uit om te spreken of te presenteren? Zo versterk je de banden in je sector.

In het kort

Events organiseer je om verder te groeien. Wanneer je je merkpositionering wil gebruiken om je business te laten groeien, dan is eventmarketing je kaartje naar erkenning, netwerken en merkevangelisatie. Laat deze kansen niet liggen door alleen te focussen op digitale marketing. Organiseer events om je te engageren met je sectorstakeholders. Herdefinieer je eventcontent en creëer waardevolle stukjes inzichten die een breder publiek kan consumeren.

Plan verschillende events voor verschillende doelgroepen en ontwerp gepersonaliseerde belevingen voor elke groep. Motiveer je team om zich te mengen met het publiek zodat je van een B2B naar een BTC en dan naar een H2H (Human to Human) aanpak groeit. Ten slotte, organiseer internationale events waarbij je connecteert met lokale communities die relevant zijn voor je sector. Doe je al deze dingen, dan verover jij je plaats in de sector en dan ben je zeker dat mensen de waardepropositie van je merk zullen zien. Veel succes!

Bron: https://www.eventplanner.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *