Wij maken vlogs zichtbaar

We kunnen het ons nog nauwelijks voorstellen, een wereld zonder vloggers.

Tegenwoordig vlogt bijna iedereen. Bekende personen, kinderen, 50+ers, maar ook steeds meer bedrijven beginnen met vloggen. Het is een goede manier om als bedrijf, potentiële klanten of andere doelgroepen te betrekken bij de bezigheden van jouw bedrijf. Ook zorgt het plaatsen van vlogs voor het verbeteren van de SEO. Maar is vloggen wel wat voor je bedrijf? En wat zijn nou de voordelen voor een bedrijf? In deze blog vertellen wij jou er alles over.

Wat is vloggen?

Vlog (een afkorting voor video weblog) is de naam voor een dagboek die iemand deelt op internet, waarbij het grootste deel van het dagboek bestaat uit videobeelden. Vlogs zijn een variant op het blog, waarbij de inhoud voornamelijk tekst is. Vlogs voorzien de doelgroep makkelijker van interessante, aantrekkelijke en waardevolle content. Niet alleen potentiële klanten of betrokken kijkers worden bereikt met het plaatsen van vlogs, ook potentiële werknemers kunnen door middel van vlogs bereikt worden.

Waarom als bedrijf beginnen?

Het maken van vlogs heeft verschillende voordelen voor een bedrijf. Zo geven vlogs een bedrijf een gezicht. Het geeft de kijkers een beter beeld van wie je bent en wat een bedrijf doet. Mensen krijgen een kijkje achter te schermen. Hierdoor zijn mensen beter in staat om te beoordelen of jouw bedrijf bij hen past, met als gevolg een betrouwbare en duurzame relatie met de klant. Daarnaast is het zo dat je het bereik enorm kan vergroten. Het bekijken van een video is voor de meeste mensen veel interessanter dan het lezen van een uitgebreide blog. Ook delen kijkers video’s al snel wanneer de content hen aanspreekt. Het inzetten van social influencers kan ook zorgen voor een groter bereik. Wanneer andere (bekende) vloggers iets positiefs vertellen over jouw bedrijf of een product laten zien, kan dit voor (veel extra volgers/klanten zorgen.

Onderwerpen?

Het is natuurlijk wel belangrijk om de kijker interessante en waardevolle content te bieden. Bedenk dus goed waar je over wilt gaan en werk dit uit in een schema. Wij hebben alvast een paar ideeën voor je op een rijtje gezet. Vlog bijvoorbeeld tijdens een (groot) evenement dat jouw bedrijf organiseert of tijdens de lancering van een nieuw product. Of tijdens een training die werknemers volgen. Nieuwe werknemers bereiken? Een goede manier hiervoor is om te beginnen tijdens een typische werkdag. Zo geef je ze een goed beeld over het bedrijf en de werkzaamheden die zij zullen krijgen. Maar ook gesprekken met interessante mensen uit het vakgebied kunnen gefilmd worden.

Do’s?

  • Bepaal het doel en de doelgroep. Waarom begin je als bedrijf ? En wie wil je gaan bereiken? Deze twee vragen zijn erg belangrijk en zijn van invloed op de vorm en de inhoud van de vlogs. Wil je je organische zichtbaarheid verbeteren? Of wil je juist de kijker enthousiasmeren door korte, snelle filmpjes op sociale media? Denk goed na over wat je wilt gaan vertellen in de vlog en of dit ook echt past bij de doelgroep.
  • Maak het persoonlijk. Misschien is dit wel het meest belangrijke. Vlogs die door bedrijven gemaakt worden hoeven niet stijf en zakelijk te zijn. Zelfs als ondernemer kan je het persoonlijk maken. Dit zorgt ervoor dat het wat menselijker en authentieker overkomt. Zo mag er af en toe best een foutje of grapje in de vlog voorkomen. Als de camera een keer omvalt, je struikelt of even niet op een bepaald woord komt, draagt dit alleen maar bij aan het gevoel dat het echt is.
  • Consequent. Plaats dagelijks, wekelijks of maandelijks een vlog. Maar wees ook consequent in het bewerken van de video. Zorg voor terugkomende elementen, die passen bij de huisstijl van het bedrijf. Dit zorgt voor structuur, herkenbaarheid en een hogere betrokkenheid van de kijker. Denk goed na over het begin, midden en einde van de vlog. In het intro vertel je wie je bent en wat je gaat doen. In het middenstuk wordt de kijker meegenomen en geef je wat meer inhoudelijke informatie. De afsluiting wordt de kijker bedankt en kan je doorverwijzen naar de volgende vlog of de website.
  • Deel de URL van de vlog. Plaats de vlogs die je maakt niet alleen op je Youtube-kanaal, maar deel ze ook op de andere online kanalen die je als bedrijf gebruikt. Zet de vlogs bijvoorbeeld ook op de website van je bedrijf, of stuur ze mee in een nieuwsbrief. Ook het plaatsen van de vlogs op sociale media, zoals Facebook en Instagram zorgt voor een groter bereik en meer kijkers.

Dont’s?

  • Vergeten van de omgeving. Een shot dat je in de auto zit of aan het hardlopen bent is leuk voor tussendoor, maar niet handig als je tussendoor wat wilt vertellen. Het beeld is niet stabiel en het geluid waarschijnlijk ook niet optimaal. Daarnaast is het heel belangrijk om altijd rekening te houden met achtergrondgeluiden (pratende mensen, muziek, wind enz.). Dit kan voor de kijker erg storend zijn. Houdt ook altijd rekening met andere mensen die je filmt. Ga je op een openbare plek filmen? Film dan niemand ongewild of vraag het even.
  • In de camera kijken. De meest gemaakte fout bij beginnende vloggers is dat ze naar zichzelf kijken op het scherm. Voor de kijker ziet dit er erg raar uit. Zorg er dus voor dat, wanneer je gaat beginnen, je recht in de lens van de camera kijkt en praat.
  • De afwerking afraffelen. Juist het bewerken en de kwaliteit van een video zijn erg belangrijk en zorgen ervoor dat kijkers wel of niet blijven kijken. Vooral voor vlogs van bedrijven is het belangrijk dat de kwaliteit van de vlogs goed is. Voer de huisstijl van het bedrijf door in de vlogs. Zorg er dus voor dat er voldoende tijd is voor het bewerken van de vlog. Hier kun je natuurlijk ook altijd een professional voor inhuren.

 

Eventvisie maakt jouw vlogs zichtbaar

Wil jij graag beginnen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je liever hulp van een professional tijdens het filmen of het bewerken van de vlogs? Dankzij de meer dan twintig jaar ervaring die Eventvisie heeft, weten wij als geen ander hoe wij jouw doelgroep moeten bereiken met waardevolle en interessante vlogs. Wij ondersteunen jou in het gehele proces. Samen bedenken we geschikte onderwerpen, die passen bij de doelgroep. Ook een promotieplan hoort hier bij. Om zo de vlogs op de juiste manier, via de juiste kanalen te promoten.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.