Wij maken podcast zichtbaar

Podcast: alles wat je wilt weten over het maken van een podcast

Niet iedereen heeft zin of tijd om een lange blog te moeten lezen. Maar wil je toch de informatie en kennis overdragen aan de doelgroep? Een podcast is dan de perfecte oplossing en ze worden steeds populairder. Deze kan je op elk gewenst beluisteren. In deze blog vertellen wij jou alles over de verschillende type podcasts en hoe je nou zelf een podcast op kan nemen. Iedereen kan tegenwoordig zelf een podcast opnemen, maar hoe maak je nou een echt goede podcast die de luisteraar inspireert en bindt aan je bedrijf? Ben jij benieuwd? Lees dan snel verder.

Wat is een podcast

Een podcast is een audio uitzending op internet die je direct kan luisteren of downloaden. Er zijn verschillende type podcasts. Zo kan het een gesproken boek zijn, maar ook een lezing, hoorspel, een muziekprogramma of zelfs het nieuws. Je kan een podcast luisteren wanneer je maar wilt, of je nou onderweg bent of gewoon op de bank thuis zit. Er zijn podcasts over heel veel verschillende onderwerpen. Voor iedereen is er wel een podcast die past bij zijn of haar interesses. Voor luisteraars is een podcast gratis te beluisteren.  .

Soorten podcasts

Zoals hiervoor genoemd zijn er veel verschillende type podcasts.. Sommige podcasts zijn diepte interviews met een inspirerende spreker, andere zijn korte presentaties over een bepaald onderwerp en weer andere podcasts hebben ook beeld.  Maar de meeste podcasts zijn onder te verdelen in drie categorieën. Wij hebben de verschillende type podcasts voor jou op een rijtje gezet:

Presentatiepodcast

Het eerste type podcast dat wij bespreken is een presentatiepodcast. Dit is een podcast waarin een presentatie wordt gegeven door maar één persoon. Vaak wordt er tijdens zo’n presentatiepodcast ingegaan op één onderwerp. Doordat je voor zo’n presentatiepodcast niet veel hoeft voor te bereiden (alleen het bedenken en vinden van content), is het gemakkelijk om in te spelen op actuele onderwerpen.

Vergelijkbaar met een presentatiepodcast, is een podcast waarin meerdere sprekers een presentatie geven. Hoewel het verschil misschien niet heel groot lijkt, is een presentatie met meerdere sprekers toch echt wat anders dan wanneer dit door één spreker wordt gedaan. Het grote verschil zit hem in de interactie tussen de sprekers. Ook bij deze vorm wordt vaak over éen onderwerp gesproken. Maar doordat er nu meerdere sprekers zijn, kunnen er verschillende aspecten benoemd worden. Zo kan bijvoorbeeld de ene spreker inspelen op de aspecten die de andere spreker bespreekt. Hierdoor creëer je extra waarde voor de luisteraar.

Deze vorm met meerdere sprekers neemt wel meer tijd in beslag om het voor te bereiden. Daarnaast moeten de verschillende personen elkaar versterken. Wanneer dit niet het geval is, is het beter om voor een presentatie door één spreker te gaan.

Interviewpodcast

Een populair type podcast is het interview. Met een interviewpodcast wordt iedere podcast een andere gast geïnterviewd over een bepaald onderwerp. Je kunt allerlei verschillende, interessante gasten uitnodigen die passen bij het onderwerp en de doelgroep. Vaak weten deze gasten veel over een bepaald onderwerp en hebben ze hier een bepaalde kijk op wat het interessant maakt voor de luisteraar. Echter kan het wel veel tijd kosten om goede gasten te vinden. Ook het bedenken van interessante vragen is niet zomaar gedaan. Daarnaast moet een gast wel een boeiend verhaal kunnen vertellen. Wanneer je hier wat tijd in steekt, heb je wel een hele goede podcast waar luisteraars graag naar luisteren.

Videopodcast

Als laatste type podcast gaan we het hebben over de videopodcast. Het grote verschil tussen een ‘gewone’ podcast en een videopodcast is vanzelfsprekend, de videobeelden die bij een videopodcast horen. Een videopodcast lijkt op veel vlakken op een vlog, maar onderscheidt zich toch op een aantal punten. Zo is een vlog vaak een videodagboek en een videopodcast is dit niet. Ook zijn de onderwerpen die besproken worden in een videopodcast vaak veel professioneler van aard.
Bij een videopodcast is het belangrijk dat de beelden écht toegevoegde waarde bieden aan de kijker. Is dit niet het geval? Kies dan voor een podcast zonder beeld. Wil je bijvoorbeeld laten zien hoe een bepaald product werkt of gaat de podcast over kunst? Dan is een videopodcast zeer geschikt.

Het maken van een podcast

Nu je weet wat een podcast is en welke type podcasts er zijn, is het tijd om je uit te leggen hoe jij zelf een podcast op kunt nemen. Voor het maken van een podcast heb je eigenlijk niet veel nodig. Wat je wel nodig hebt zijn een goede microfoon, opnamesoftware en als je een videopodcast wilt maken, een goede camera. Daarnaast is het belangrijk om van te voren alvast een aantal onderwerpen te bedenken waar je met passie over kan praten. Ook is het handig om van te voren te bepalen hoe vaak je een podcast op gaat nemen, hoeveel je er op wilt gaan nemen, hoe lang de podcast moet duren en, als je kiest voor gasten in je podcast, welke gasten je wilt uitnodigen.

Als je alle benodigdheden hebt, kun je aan de slag met het opnemen van je eerste podcast. Als de opnames gemaakt zijn, is het tijd om deze te gaan bewerken. Zorg ervoor dat je een intromuziekje hebt en dat je een intro en outro hebt ingesproken die je elke podcast weer kan gebruiken. Let er wel op dat wanneer je muziek gebruikt van iemand anders tijdens een podcast, je hier toestemming voor hebt. Als dit niet het geval is, kan je podcast aangegeven worden voor copyright en ben je feitelijk strafbaar.

Is je podcast helemaal klaar en bewerkt? Dan is het tijd om deze te publiceren. Dit kan op muziekplatforms als Spotify en Soundcloud, maar natuurlijk kan je hem ook plaatsen op je eigen website. Wij van Eventvisie raden jou aan om je podcast te promoten via sociale media als Facebook en Instagram. Heb je een wat meer zakelijke podcast gemaakt? Dan kun je deze promoten op LinkedIn. Hierdoor wordt je netwerk op de hoogte gehouden van de nieuwste podcasts.

De voordelen van een podcast

Twijfel jij nog of het maken van een podcast past bij jouw bedrijf? Wij hebben een aantal voordelen op een rijtje gezet. Allereerst zorgt het maken van podcasts voor gratis reclame voor je bedrijf, omdat ze snel en wijd verspreid gedeeld worden door de luisteraars op sociale media. Wanneer je een gast interviewt in je podcast, heb je nog het bijkomende voordeel dat zij dit vaak ook delen op hun eigen kanalen. Hierdoor komen die volgers ook met jouw bedrijf in aanraking.
Daarnaast zorgt het maken van podcasts voor een betere vindbaarheid door zoekmachines en dus zorgt voor een hogere ranking. Een podcast draagt dus positief bij aan je SEO. Ook zorgt een podcast voor een betere band met de doelgroep. Behalve dat je tijdens een podcast uitleg geeft over waarom je een bepaald onderwerp hebt gekozen en waarom dit interessant is, kun je ook de link leggen met jouw bedrijf en de producten/diensten. Je bent tijdens een podcast regelmatig aan het woord en ook dit zorgt ervoor dat luisteraars je beter leren kennen en gaan vertrouwen. Een stem is immers persoonlijker dan bijvoorbeeld een e-mail.

Eventvisie maakt podcasts zichtbaar

Wil jij graag een podcast maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je hier liever hulp bij van een professional? Dankzij de meer dan twintig jaar ervaring die Eventvisie heeft, weten wij als geen ander hoe wij een inspirerende en effectieve serie podcasts op moeten nemen voor jouw bedrijf. Wij ondersteunen jou in het gehele proces. We bedenken samen geschikte onderwerpen waar jij, of de gast(en), gepassioneerd en met veel kennis over kunnen praten. Ook deze gasten kiezen wij zorgvuldig uit. Natuurlijk passen deze onderwerpen en gasten perfect bij de doelgroep, waardoor je ze inspireert en een band opbouwt. Ook bedenken wij samen jou een promotieplan om de podcast op de juiste manier, via de goede kanalen te promoten.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.